Cluj  IT Cluster continuă demersurile inițiate, de creare a unor punți reziliente între diverși actori academici și economici, subliniind acțiunile ce pot fi întreprinse, colaborativ, pentru consolidarea unui ecosistem sustenabil, centrat pe individ și pe nevoile sale. Pentru a crea o imagine de ansamblu a numeroaselor transformări generate de pandemie și criza de sănătate, reprezentanți ai mediului academic, bancar și de business au dezbătut pe larg subiectul în 10 noiembrie, în cadrul unei noi ediții a conferinței ITDays. Ne-a făcut o deosebită plăcere să contribuim la un dialog atât de necesar înțelegerii schimbărilor survenite în ultima perioadă. Andrei Kelemen, Director Executiv al clusterului, a moderat un panel de discuții, explorând noile perspective alături de Daniel David, Rector Universitatea Babeş-Bolyai, Gabriela Nistor, Deputy CEO – Head of Retail Banca Transilvania și Daniel Metz, Chairman of the Board of Directors NTT Data.

Odată cu izbucnirea pandemiei au fost accelerate schimbări majore care au vizat întreg globul. Aproape peste noapte, guvernele au emis noi reglementări care limitau adunările mari de oameni, restricționau activitatea diferitelor afaceri și încurajau oamenii să lucreze de acasă cât mai mult posibil. Deși toate organizațiile au început integrarea unor modalități noi de a-și continua activitatea de la distanță și de a rămâne conectați cu angajații și clienții lor, efectele digitalizării accelerate au fost resimțite diferit, în funcție de domeniul de activitate.

Sectorul educațional și riscul de a reveni la paradigma clasică

Dl. Daniel David a adus în discuție nevoia imediată de adaptare a instituțiilor de învățământ la noile condiții impuse de pandemie și provocările întâmpinate. În primă fază, aflăm că această adaptare a fost posibilă atingând un nivel minim acceptat în ceea ce privește calitatea procesului de predare, însă ulterior punându-se mare accent pe pregătirea profesorilor cu trianinguri de specialitate. Cu timpul, în funcție de profilul domeniului de învățământ,  standardul calității procesului de predare a crescut semnificativ, au fost integrate tehnologii și abilități noi, adaptate perioadei de criză.

În acest context, factorii decizionali vor juca un rol esențial la momentul depășirii pandemiei actuale, nefiind îndeajuns de pregătiți pentru o schimbare paradigmatică. Deși în sectorul de business se poate adopta mai ușor o schimbare a paradigmei, reglementările legale nefiind atât de complexe, în sectorul educațional tendința va fi de a reveni la formatul clasic precedent crizei și de a lăsa în urmă toate lucrurile învățate și odată cu ele, numeroase oportunități pentru dezvoltare.

Sectorul bancar și noile comportamente financiare ale românilor

Dna. Nistor a adus în prim-plan latura umană a poveștii. Ca în orice alt domeniu, a fost nevoie de o viteză mare de adaptare, iar nevoile clienților au fost prioritare. Au existat numeroase provocări care au vizat respectarea noilor măsuri de siguranță, schimbările modului de a lucra și mai ales menținerea unui echilibru în echipă în contextul regândirii și reprioritizării proiectelor. Deși a fost vorba de o adaptare spontană, realizată din mers, sccesul final s-a datorat capacității impresionante a resursei umane de a îmbrățișa schimbarea.

În sectorul bancar, pandemia a generat schimbări și în rândul clienților, cum ar fi tranziția rapidă de la plata cu bani fizici la plata cu cardul sau telefonul, cu scopul de a evita contactul cu suprafețe contaminate. Mai mult decât atât, cumpărăturile din magazinele online au crescut semnificativ în detrimentul celor din magazinele fizice, iar creditele de consum au fost oprite brusc, în timp ce creditele imobiliare/ipotecare au avut continuitate, acesta din urma fiind un comportament diferit față de criza anterioară din 2008. Interesant este și faptul că, odată cu pandemia, s-a instalat o tendință de economisire accentuată, cauzată de o nevoie de a avea resursele necesare pentru asigurarea unui confort mental.

Sectorul de IT și importanța lui pentru digitalizare

De la dl. Metz aflăm că în industria IT, distanțarea socială generată de pandemie a avut și urmări mai puțin dorite în rândul angajaților deoarece atașamentul față de companie a scăzut semnificativ. Companiile ajung astfel să devină un simplu  instrument prin care un angajat reușește să își asigure venituri, iar spațiile de birouri, care obișnuiau să adune oamenii la un loc și să creeze un sentiment de coeziune, acum sunt doar un spații de întâlniri ocazionale.

În ceea ce privește aportul IT-ului pentru dezvoltarea României, această industrie joacă un rol foarte important și poate crea o serie de avantaje. Deși anumite voci țintesc desființarea facilităților financiare acordate sectorului de IT, trebuie să ținem cont și de efectele positive aduse asupra dezvoltării economiei. Mai mult decât atât, având numeroși experți în domeniu, industria de IT are potențialul de a accentua semnificativ digitalizarea României, devenind una dintre cele mai digitalizate și organizate țări.

Concluziile din cadrul panelului ne-au adus în atenție cele mai importante schimbări produse de digitalizarea accelerată pe fondul pandemiei, la nivelul întregii societăți. Le transmitem mulțumiri invitaților pentru timpul investit și mai ales pentru perspectivele valoroase împărtășite cu întreaga comunitate